Søgemaskine optimering er en hel videnskab! Der er mange meninger om hvad der virker og hvad der ikke virker. Jeg er på ingen måde ekspert, men gennem de 10 år jeg har arbejdet med hjemmesider har jeg alligevel gjort mig nogle erfaringer, og de kommer dig til gode i Unique Free. I det følgende vil jeg gennemgå de ting der er implementeret i Unique Free og forklare hvordan de kan tilpasses.
Der er en række ting som du som bruger af Unique Free ikke behøver at tænke på f.eks.. er alle overskrifter så som produkt og kategorinavne omgivet af H1 tags hvilket har en positiv virkning på din placering i søgemaskinerne. Ud over det der som standard er kodet ind i Unique Free er der nogle ting du selv kan gøre for at få bedre placeringer i søgemaskinerne, dem kigger vi nærmere på i det følgende.
Sidetitel:Side titlen er det der bliver vist helt oppe i toppen af dit browservindue. Det er også den der vises som overskrift når din side vises i søgeresultaterne på f.eks. Google. Som standard er det lavet sådan at den indeholder kategori og produktnavn, en sidetitel i Unique Free kunne f.eks. se sådanne ud:
Hardware » Grafikkort » Matrox G200 MMS
Det er altså produktet Matrox G200 MMS i kategorien Grafikkort som findes i hovedkategorien Hardware. Da søgemaskiner medtager sidetitlen når de vurdere hvor relevant en side er i forhold til en søgning er det vigtigt at den indeholder de ord du gerne vil søgemaskine optimere til. Derfor er det vigtigt at du navngiver dine produkter og kategorier med omtanke, men mere om det senere.
Hvis du ønsker der skal stå noget andet i sidetitlen kan det godt lade sig gøre. Når du opretter eller redigere produkter og kategorier har du mulighed for at angive en sidetitel. Men for at denne bliver aktiv skal du og lige aktivere det I kontrolpanelet under Opsætning > SEO og tracking her finder du punktet ”Individuel sidetitel for produkter” og ”Individuel sidetitel for kategorier” ret værdien til Ja for at aktivere. Nu vil systemet hvis der er angivet en sidetitel anvende denne og er der ikke så bruges standard funktionen.
META keywords:Meta keywords tillægges ingen eller meget lille betydning af søgemaskinerne i dag. Men da jeg som nævnt ikke er ekspert så har jeg alligevel for en sikkerheds skyld taget dem med. Som standard er der ikke angivet nogle keywords men i kontrolpanelet har du mulighed for at angive nogle standard meta keywords for din side under punktet Opsætning > SEO og tracking > Standard META keywords.
Udover standard meta keywords har du, når du opretter eller redigere produkter eller kategorier, mulighed for at angive individuelle meta keywords for disse. Før dette virker skal du i kontrolpanelet under Opsætning > SEO og tracking aktivere ”Individuelle META keywords for produkter” og ”Individuelle META keywords for kategorier”
Hvis Individuelle keywords er aktiveret men der ikke er angivet nogle for et givent produkt eller kategori anvendes standard keywords.
På grund af en fejl i koden virker standard META keywords ikke i versioner før 1.75
META description:META description har angiveligt heller ikke den helt store effekt på placeringen i søgemaskinerne MEN det er efter min mening vigtigt at du i hvert fald angiver en standard meta description. Grunden til det er at søgemaskinerne når de viser søgeresultaterne blot tager tilfældige udpluk af teksten på siden hvor søgeordet forekommer, men når du angiver en META description så er det den der vises i stedet for. Udover standard META description er der som ved META keywords mulighed for at angive en individuel beskrivelse for både produkter og kategorier, her skal du som med META keywords også lige aktiver det under Opsætning > SEO og tracking.
Hvis du ikke selv udfylder en META description pĂĄ produkterne genereres der en der indeholder Produktnavnet, den korte produktbeskrivelse og kategorien.
På grund af en fejl i koden virker standard META description ikke i versioner før 1.75
Navngivning af kategorier og produkter:Når du navngiver produkter og kategorier er det vigtigt at du tænker dig godt om, fordi disse navne bliver brugt til den automatiske søgemaskineoptimering. Du kan med stor fordel bruge Googles søgeordsværktøj
https://adwords.google.dk/select/KeywordToolExternal da dette viser dig hvor mange søgninger der er på et givent ord. Hvis du f.eks. sælger computere så vil du her kunne se at der er mere end dobbelt så mange der søger på ordet bærbar som på ordet laptop så naturligvis skal din kategori hedde bærbare og ikke laptops.
Noget af det som Google og de andre søgemaskiner kigger på er hvor mange gange et ord forekommer på siden derfor er det vigtigt at du dig om når du skriver dine produktbeskrivelser, så du får flettet de ord som du vil optimere til ind så mange gange som muligt samtidig bruger de rigtige ord. Men der skal også lyde en lille advarsel hvis man overdriver risikere man at f.eks. Google betragter det som spam og helt lader være med at indexere din side.